Waar moet je op letten als je een oldtimer koopt?

Het kiezen en kopen van een oldtimer is een wel overwogen beslissing. Hier vind je 9 praktische tips voor het kopen van een oldtimer.

1. Kies een oldtimer die bij jouw wensen past

Bedenk waarvoor je de oldtimer voor wilt gebruiken én welk model en type daar het beste bij past. Een oldtimer gebruik je vaak voor je plezier maar misschien wil je wel met de oldtimer op vakantie. De criteria waar een oldtimer aan moet voldoen kan voor iedereen verschillend zijn. Soms wordt een oldtimer aangeschaft voor de investering. Verdiep je in dat geval goed in de oldtimers die in waarde stijgen. Wij zien als liefhebber van oldtimers dat vooral de luchtgekoelde Porsche 911, de Volkswagen T1 en de klassiekers uit de jaren 80 (GTI en de Turbo 80) het erg goed doen.

2. Waar koop je een oldtimer

Nadat je je wensen op een rij hebt gezet, ben je eraan toe om een oldtimer aan te schaffen. Wij adviseren een oldtimer te kopen via een gespecialiseerde autobedrijf in klassiekers. Een oldtimer is compleet wat anders dan een moderne auto, er is andere kennis voor nodig.

3. Proefrit maken

Maak altijd een proefrit, ook als de auto er fantastisch uitziet. Kijk of alles goed werkt. Let op evt. slijtage sporen en de algehele indruk van de oldtimer.  Let op de besturing, remmen, eventuele roest, beenruimte, de vering, het geluid en het zicht. Vraag altijd om een aankoopkeuring.

4. Onderzoeksplicht

Een autoverkoper is verplicht de mankementen en gebreken over de oldtimer aan te geven. Je bent als koper verplicht de staat van de auto te onderzoeken, door een proefrit te doen en een aankoopkeuring te regelen. Een aankoopkeuring kun je het beste overlaten aan onafhankelijke partij, zoals DEKRA.

5. Wat kost de oldtimer maandelijks

Ga na of de auto nog in de wegenbelasting zit of in de overgangsregeling. Dit is tevens een goed moment om een offerte aan te vragen voor de oldtimerverzekering.Verder ben je geld kwijt voor onderhoud en brandstof. Doe je het onderhoud zelf of heb je hier hulp bij nodig etc.

6. Onderhoudsboekje en kilometerstand

Is de onderhoudsgeschiedenis van de oldtimer bekend? Check of er een onderhoudsboekje aanwezig is. Soms is een autobedrijf aangesloten bij de onafhankelijke stichting “100% onderhouden”. Zij hebben de historie van de auto volgens vaste normen gecheckt. Op de website www.100procentonderhouden.nl is de echtheid van dit label voor een oldtimer te checken.

Op de website van de RDW kun je de laatst geregistreerde tellerstand opvragen. De RDW beheert het register met tellerstanden en geeft op basis daarvan een oordeel. Meer informatie kilometerstand RDW.
Laat de tellerstand in de koopovereenkomst vastleggen. Blijkt de kilometerstand toch niet te kloppen, dan heb je juridische opties om de verkoper hierop aan te spreken.

7. Onderhandel

Bij aankoop van een oldtimer kun je onderhandelen. Ga op onderzoek uit wat de waarde ongeveer is van een bepaald merk / type auto. Er zijn verschillende autoverkooppagina’s op internet. Daarnaast is het belangrijk om op de algehele staat van de klassieker te letten. Soms is een auto slechter dan de verkoper zegt. Heb je geen inruilauto dan is dat een goede reden om op de prijs af te dingen. Verder kun je wellicht onderhandelen of de auto wordt afgeleverd met een nieuwe APK en/of een onderhoudsbeurt en/of winterbanden etc. Je kunt ook gaan voor de allerlaagste prijs door aan te geven dat je de auto zo meeneemt zonder garantie. Dit is alleen voor de echte autokenner een optie.

Na dat de koop is gesloten kan er niet meer worden onderhandeld. Vraag dus van te voren naar de leveringsvoorwaarden en de garantie. Ben je niet zelfverzekerd bij het onderhandelen, neem dan iemand mee.

8. Overschrijven van het kentekenbewijs

Bij aankoop van een auto krijg je vanaf 2014 een kentekencard en wordt het papieren kentekenbewijs, dat bij een tweedehands auto hoort, ingenomen. Op de kentekencard, (grootte van een betaalpasje), staan de voertuiggegevens en de gegevens van de eigenaar vermeld. De kentekencard vervangt het oude deel IA en IB en wordt via de post toegestuurd.

Deel II, het overschrijvingsbewijs, is vervangen door een tenaamstellingscode van negen cijfers. Deze code heb je nodig bij verkoop, inruil, schorsing, sloop of uitvoer van de auto. Het eerste deel van deze code ontvang je bij het overschrijven, het tweede deel krijg je over de post, tegelijk met je kentekencard en samen vormen ze de tenaamstellingscode. Raak je de code kwijt, dan kun je op de website van de RDW een nieuwe code aanvragen. De nieuwe code ontvang je per mail.

Verkoop je de oldtimer particulier, dan kun je naar een kentekenloket bij je in de buurt. De adressen daarvan vind je op www.rdw.nl. Als je een voertuig bij een autobedrijf koopt, dan kan de garage online het kenteken direct op jouw naam zetten en een nieuwe kentekencard aanvragen. Hiervoor heb je een identiteitsbewijs nodig. De card wordt samen met de laatste 5 cijfers van de tenaamstellingscode opgestuurd. In de tussentijd kun je al rijden met de auto, mits je ook verzekeringsdekking hebt aangevraagd voor de oldtimer.

9. Verzekering en vrijwaringsbewijs

Vanaf het moment dat de auto op jouw naam staat, ben je verplicht een WA-verzekering voor de auto aan te vragen. Dit kun je online regelen of je belt met je adviseur. Heb je een auto ingeruild? Vergeet dan niet het vrijwaringsbewijs van de oude auto te vragen. Het vrijwaringsbewijs kun je gebruiken om je oude verzekering op te zeggen.

Bereken premie oldtimer

1 reactie

  1. Vincent Rondwijk op zegt:

    Bedankt voor het delen van de tips voor het kopen van een oldtimer. Ik ben al een aantal garages afgegaan om het aanbod te vergelijken. Het is inderdaad belangrijk om onderhoudsboekjes te checken. De historie van een auto heeft veel invloed op de huidige staat.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *