Het bouwen van je eigen oldtimer

Een oldtimer bouwen

Een oldtimer is leuk om te kopen én een waardevaste investering. De waarde van oldtimers is de afgelopen zes jaar met 160% gestegen. Maar in plaats van een oldtimer aan te schaffen  overweeg je misschien wel om je eigen oldtimer te bouwen. Hier zijn 6 stappen die je verder op weg helpen.

1) Benodigdheden

Het bouwen van je eigen oldtimer klinkt misschien moeilijk maar als je handig bent in sleutelen dan valt dit reuze mee. Het belangrijkste dat je nodig hebt, is een zogenoemde ‘kitcar’’oftewel een “auto bouwpakket”. Vervolgens heb je een ‘’donorauto’’ nodig waarvan je het chassis en de motor gebruikt. Welke auto je hiervoor gebruikt, hangt volledig af van jouw eigen voorkeur. Een voorbeeld hiervan is een Lelijke Eend, deze auto wordt vaak voor dit doel gebruikt.

2) Proefrit

Voordat je begint met het volledige bouwproces, is het verstandig om een proefrit te maken. De meeste oldtimerliefhebbers zijn na de proefrit meteen enthousiast. Tijdens zo’n proefrit merk je meteen of het de juiste oldtimer is voor jou. En dan komt het besef: je hoeft geen oldtimer te kopen, maar je kunt er zelf een bouwen!

3) Het bouwpakket

Het principe van je eigen oldtimer bouwen is simpel: je koop een donorauto en een carrosserie. Welk merk donorauto je kiest, is volledig aan jou. Als je een donorauto kiest die ouder is dan 25 jaar, wordt het een youngtimer. Durf je een auto te kopen die ouder is dan 40 jaar dan is het een oldtimer en dit scheelt je wegenbelasting. Je kunt er ook voor kiezen om een geheel nieuw chassis te kopen. Dit is verstandig als je lang plezier van de auto wil hebben en er veel mee gaat rijden.

4) Je eigen oldtimer bouwen

Misschien wel het leukste onderdeel van het hele proces is het volledig uit elkaar halen van de donorauto in alle onderdelen. Daarna begint een langdurig proces van schoonmaken, wat niet zomaar gebeurd is met een poetslap, maar waarbij krabbers, schuurpapier en nog veel meer komen kijken. Voor veel mensen geeft het uit elkaar halen voldoening, terwijl het schoonmaken vaak als minder plezierig wordt ervaren. Maar zodra dat allemaal is gebeurd, kun je beginnen met de opbouw van de kitcar.

5) Je kitkar laten keuren

Als je bouwproject klaar is en je hebt je eigen oldtimer gebouwd dan moet de auto technisch gekeurd worden bij de RDW. Alles moet dan kloppen en voldoen aan de regels voordat de auto de weg op mag. Meer informatie over regels en eisen waar een voertuig aan moet voldoen kun je vinden op de website van de RDW.

6) De kitkar verzekeren

Als de kitkar goedgekeurd is moet de verzekering nog geregeld worden. Er zijn echter maar weinig verzekeraars die een kitkar willen verzekeren. Een kitkar kan in de meeste gevallen als sporttimer verzekerd worden. De voorwaarde hiervoor is dat de auto op de sporttimerlijst moet staan. Heb jij bijvoorbeeld een Cobra replica of een Speedster Cobra? In de sporttimerlijst lijst zoek je het automerk op en bij “Type” staat dan “replica”. Als jouw auto erbij staat, kun je de verzekering voor de kitkar online aanvragen

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

de OldtimerVerzekering Het bouwen van je eigen oldtimer