Diefstalpreventie Oldtimer verzekering
Diefstalpreventie heeft tot doel om het voor ongewenste indringers zo lastig mogelijk te maken om jouw waardevolle voertuig mee te nemen. Niet alleen stelt de verzekeraar vaak bepaalde eisen, maar je wilt ook zelf de nodige maatregelen nemen om diefstal zoveel mogelijk te voorkomen. Hieronder vind je zowel de vereisten van de verzekeraar als waardevolle tips om jouw oldtimer te beschermen tegen diefstal.
Heb je een hele verzameling van oldtimers, lees dan de preventie eisen collectietimer.
Eisen Diefstalpreventie
Oldtimer waarde tot € 25.000,-
Bij een taxatiewaarde van je oldtimer tot € 25.000,- is een beveiligingssysteem niet verplicht.
Taxatiewaarde vanaf € 25.000,- tot € 50.000,-
Bij een waarde van de oldtimer van € 25.000,- tot € 50.000,- verplicht de verzekeraar een Klasse 1 (voorheen SCM 1) goedgekeurde startonderbreker. Als je de oldtimer altijd in de garage stalt, is Klasse 1 niet nodig. Je kunt eventueel de oldtimer ook goed beschermen met een goedgekeurde mechanische diefstalbeveiligingssysteem of een startlock met geheime contactsleutel.
Taxatiewaarde vanaf € 50.000,- tot € 100.000,-
Bij een waarde van € 50.000,- tot € 100.000,- verplicht de verzekeraar een SCM 3 goedgekeurd alarmsysteem. Ook hier geldt dat als je de oldtimer altijd binnen in de garage stalt, SCM 3 niet nodig is. Als je geen SCM 3 alarm hebt of dat niet wilt laten inbouwen, kun je de oldtimer ook beschermen met een SCM goedgekeurd mechanisch diefstalbeveiligingssysteem. Let op: Een startlock met geheime contactsleutel is geen SCM goedgekeurd systeem en daarom kan de kwaliteit daarvan niet gegarandeerd worden.
Getaxeerde waarde vanaf € 100.000,-
Bij een waarde vanaf € 100.000,- verplicht de maatschappij een SCM 4 goedgekeurde startblokkering met Track & Trace systeem.
Hieronder zie je de verschillende SCM alarmklassen
- SCM Klasse 1 (startonderbreker)
Een elektrisch systeem met een dubbele automatisch inschakelende blokkering: een onderbreking van de startmotor en een andere, extra blokkering in de meeste gevallen op de brandstofvoorziening. Het systeem heeft geen inbraakdetectie en geen alarmering. Bij voertuigen die vanaf de fabriek zijn voorzien van een goedgekeurde startblokkering werkt de blokkering op het motormanagement.
- SCM Klasse 2 Een automatisch inschakelende dubbele blokkering (net als SCM Klasse 1), aangevuld met een inbraakdetectie met alarmering (sirene).
- SCM Klasse 3 Naast de beveiliging van SCM Klasse 2 heeft klasse 3 een aanvullende sabotage signalering en hellingdetectie. De sirene die voor de akoestische signalering zorgt, bevat een ingebouwde noodstroomvoorziening. De verbinding tussen de centrale en de sirene vindt plaats via een gecodeerd signaal. Als de draad tussen de sirene en de centrale wordt doorgeknipt, zal de sirene afgaan op de noodstroomvoorziening.
- SCM Klasse 4 en 5 Een SCM Klasse 4 of 5 systeem is altijd een combinatie van een SCM Klasse 1,2 of 3 systeem + een voertuigvolgsysteem. Het verschil tussen klasse 4 en 5 is dat bij een klasse 5 systeem het voertuigvolgsysteem wordt geactiveerd als het alarm afgaat. Bij een klasse 4 systeem is dat niet het geval. Het voertuigvolgsysteem wordt bij klasse 4 systemen geactiveerd door een bewegingssensor of na een melding van diefstal door de eigenaar.
Meer informatie over beveiliging en alarm
Wat kun je zelf doen aan Diefstalpreventie:
Het is het beste om de oldtimer te stallen in een afgesloten ruimte, zoals een garage. Als stallen niet mogelijk is, dan zijn er wel mogelijkheden om het inbrekers en dieven extra moeilijk te maken. Met beveiligingsmaatregelen zoals wielmoer beveiliging, een handremslot, een stuur-pedaalslot of een stuurstangslot. Voor een oldtimer is ook een *benzine-onderbreker of een stroomonderbreker een goed alternatief. En bij het verlaten van de oldtimer neem altijd de autosleutels mee. Doe de autosleutel en huissleutels niet aan dezelfde sleutelhanger en laat beslist geen reservesleutels liggen in de oldtimer.
*Brandstofonderbreker of een hoofdstroomschakelaar
Bij oldtimers heeft de motor in de meeste gevallen een mechanische brandstofpomp. Omdat deze niet elektrisch is, is het niet mogelijk om met een standaard startonderbreker de brandstoftoevoer te onderbreken. Bij benzinemotoren kan achter de brandstofpomp en voor de carburateur een benzineafsluiter gemonteerd worden. Dit moet bijvoorbeeld ook als de oldtimer wordt omgebouwd naar LPG. Voor oldtimers met een voeding van een 6 volt accu, zijn er 6-12 volt omvormers.
Wat ook belangrijk is, is de inbraakbeveiliging van je woning en stalling. Veel diefstallen vinden plaats met de originele sleutels die de dief bij een woninginbraak bemachtigt.
Lees ook: Let op met E10 benzine