Let op met E10 benzine

Radar: schade aan motor en meer verbruik door E10 benzine

Sinds oktober 2019 leveren bijna alle tankstations E10 als Euro 95 standaardbenzine. Dit is benzine met maximaal 10 procent bio-ethanol toegevoegd. Het idee is dat dit beter is voor het milieu, omdat er voor bio-ethanol geen fossiele brandstoffen uit de grond worden gehaald. Omdat de nieuwe brandstof nu een tijdje wordt gebruikt vroeg Consumenten TV-programma Radar daarom gebruikers om hun ervaringen. In de uitzending bleken die vooral negatief te zijn, een minder lekker lopend motorblok en vooral een hoger verbruik kwamen voorbij.

Problemen met E10

Het item van het AVROTROS tv-programma was zeker geen wetenschappelijk onderzoek maar het laat mensen aan het woord die melden problemen met E10 brandstof te hebben. 50cc-scooters met kleine motorblokken blijken de meeste problemen te hebben. Ook voor auto’s wordt aangegeven dat brandstof met E10 onderdelen aantast en het brandstofverbruik omhoog is gegaan. Daarbij komt dat er meer roestvorming als symptoom wordt genoemd als gevolg van meer vocht (water) in E10 brandstof, wat vooral in de benzinetank extra lastig is.

Dit kan vooral bij motorfietsen een extra groot probleem opleveren, omdat veel motoren de hele winter stilstaan en de tank dan van binnen kan gaan roesten. Daarnaast bestaat er er een kans op water in de motorolie, zoals een expert demonstreerde.Overigens is het wel zo dat alle grote motorfietsfabrikanten garanderen dat hun recente modellen zonder problemen op E10 moeten rijden.

E10 benzine: Waar moet je op letten bij een oldtimer?

Heb je een oldtimer en tankte je altijd Euro 95? Sinds oktober 2019 is deze loodvrije Euro 95 benzine (E5) vervangen door E10 benzine. Over het algemeen hebben nieuwere auto’s hebben geen problemen maar juist voor je oldtimer kan deze brandstof vervelende gevolgen hebben. Deze gevolgen worden vooral veroorzaakt doordat er meer bio-ethanol is verwerkt in E10-benzine. Hieronder zetten we wat punten uiteen van de overstap van E5 naar E10. Waar dien je op te letten en wat kun je doen.

Verdubbeling van de hoeveelheid bio-ethanol:

De grootste verandering van E5 benzine naar E10 is de hoeveelheid bio-ethanol. Bio ethanol wordt gezien als een betere brandstof voor het milieu. E5 bestond voor 5% uit bio-ethanol, terwijl dit deel bij E10 bestaat uit 10 procent. Een verdubbeling dus. De gemiddelde oldtimers loopt prima op benzine met 5 procent bio-ethanol. De overstap van E5 naar E10 is voor sommige klassieke auto’s en motoren funest. Oldtimer auto’s en motoren zijn niet altijd bestand tegen benzine die voor 10 procent bestaat uit bio-ethanol.

Welke schade kan de extra hoeveelheid bio-ethanol aanrichten?

Voordat je E10-benzine in de oldtimer gooit, check even goed of jouw klassieker hier geschikt voor is. Heb je hier twijfels over dan kunje een vakgarage vragen. Als blijkt dat jouw oldtimer auto niet geschikt is voor E10, dan kan dit voor behoorlijke problemen zorgen wanneer je de tank vol gooit met deze brandstof. Zo kan de bio-ethanol de oldtimer beschadigen. Een eerste oorzaak is dat de motor van de klassieker zijn klopvastheid verliest. Een gevolg hiervan is dat de motor kan gaan pingelen. Als dit gebeurt, betekent dit dat er ongecontroleerde verbranding plaatsvindt in het motorblok. Met name oldtimers die lange tijd stilstaan of nauwelijks worden gebruikt kunnen hier schade door ondervinden.

Naast het pingelen kan E10 nog een aantal vervelende gevolgen hebben voor je oldtimer. Zo raken de leidingen bijvoorbeeld eerder verstopt met brandstof die meer bio-ethanol bevat. Ook treedt er sneller corrosie op. Dit houdt in dat de onderdelen van uw oldtimer sneller aangetast worden. Dit kan tot lekkage leiden. Een oldtimer heeft nogal wat kwetsbare onderdelen. Gooi dus nooit zomaar E10-benzine in je oldtimer!

Premium Brandstof

Is je oldtimer niet geschikt bevonden voor E10? Dan betekent dit niet dat je niet meer kan tanken. Nee, want er zijn gelukkig een aantal oplossingen. Zo kun je bij een aantal stations benzine tanken die minder schade aanricht. Dit zijn de zogeheten premium brandstoffen. Deze brandstoffen bevatten geen of maximaal 5 procent bio-ethanol. Nadeel van deze benzine is dat deze aanzienlijk duurder is E10. Daar tegenover staat dat je waarschijnlijk niet zo vaak hoeft te tanken aangezien je de oldtimer gebruikt voor je hobby en je waarschijnlijk niet veel kilometers rijdt. Daarnaast kun je vaak zuiniger rijden als je tankt met een premium brandstof.

Zorg voor een goede oldtimer verzekering

Als oldtimerbezitter wil je goed op de oldtimer passen. Een goede oldtimer verzekering is daarom belangrijk. Niet alleen voor schade aan anderen maar ook als je met de oldtimer een éénzijdig ongeluk krijgen. Om te voorkomen dat je zelf voor de schade opdraait sluit je voor de auto een oldtimer auto verzekering af. Op deze manier wordt (een deel van ) de schade vaak vergoed, laat je even informeren welke dekking het beste bij jouw past. Heb je een oldtimer motor? Dan raden wij aan een klassieke motor verzekering af te sluiten. Zodoende ben je altijd verzekerd van goede zorg.

2 reacties

  1. Marieke van der Schaar op zegt:

    Hallo Tom, wij hebben een Mercedes uit 1957 en konden tot voor kort wel de juiste benzine tanken hier in de buurt. Maar nu is dit tankstation ermee opgehouden. Kan jij me misschien een adres geven waar we de juiste benzine kunnen kopen zonder ethanol? Bij voorbaat dank! Vriendelijke groet, Marieke

  2. Tom Hoekstra op zegt:

    Inderdaad goed checken van tevoren of je oldtimer tegen e10 benzine kan! Je wilt natuurlijk geen schade aan je oldtimer. Gelukkig laat ik mijn brandstoffen leveren voor mijn collectie oldtimers, en weet ik altijd zeker dat ik het juiste heb. Zo kan ik ze veilig verhuren voor bruiloften en andere zaken, en blijven ze goed onderhouden.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

de OldtimerVerzekering Let op met E10 benzine