Oldtimerregeling

Motorrijtuigenbelasting Oldtimerregeling 2024

Je kan korting krijgen op de wegenbelasting, met als tegenprestatie dat je gedurende drie maanden per jaar niet mag rijden. Dit gaat om de wintermaanden december, januari en februari.

Oldtimers die in de overgangsregeling mogen, zijn oldtimers die een bouwjaar hebben tussen 1 januari 1988 en het moment dat de auto 40 jaar oud is. De oldtimerregeling is dus nog van toepassing tot 2028. Je kunt de overgangsregeling aanvragen op de website van de Belastingdienst. Dit moet elk jaar vóór 1 november. als je eenmaal deelneemt aan de overgangsregeling, is in geval van schorsing, verkoop, sloop, diefstal, export of vrijstelling gedurende het jaar geen terugbetaling voor reeds betaalde belastingen.

Heb je de overgangsregeling op tijd aangevraagd én betaald vóór 31 december 2023 dan betaal je in 2024 maximaal  € 152,- motorrijtuigenbelasting. Tot en met eind februari mag de oldtimer niet de weg op, uitgezonderd voor een eventuele APK keuring of een oldtimer evenement. Parkeren op openbare plaatsen is ook niet toegestaan in deze periode. Zorg er dus voor dat de oldtimer ergens binnen staat.

Oldtimers brandstof diesel of LPG

Oldtimers die rijden op diesel en LPG komen niet voor de MRB overgangsregeling in aanmerking. Eigenaren betalen daarvoor het volledige tarief, tenzij het kenteken geschorst is of als het voertuig ouder is dan 40 jaar.

Nu niet in overgangsregeling? Dan kan dit pas in 2025 weer

Oldtimer die nu niet in de MRB overgangsregeling zitten, maar eigenaren die dat volgend jaar wel willen, kunnen dit aanvragen bij de Belastingdienst. Je kunt het formulier ‘verzoek motorrijtuigenbelasting bijzonder tarief’ invullen. Wie nu niet de oldtimerregeling zit komt overigens pas per 1 januari 2025 weer in aanmerking.

In 2024 stoppen met overgangsregeling?

Stel dat je de oldtimer wel wilt gebruiken in de wintermaanden, dan kun je besluiten om in de loop van dit jaar direct van de regeling af te zien. In dat geval moet er wel weer het normale tarief betaald worden met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2024.

Oldtimer kopen die niet in de overgangsregeling valt

Let op, bij het aanschaffen van een oldtimer die niet in de MRB overgangsregeling zit, blijft de oldtimer tot eind van dit jaar in de gewone MRB regeling. Je kunt de overgangsregeling voor 2025 wel alvast aanvragen.

Onderhoud en oldtimer verzekeren

Ook als de auto stilstaat, check de auto zo nu en dan. Start de motor eens, controleer of de auto olie lekt, check de brandstof en de bandenspanning. Kijk meteen ook of je oldtimer verzekering nog aan je wensen voldoet. Heeft jouw oldtimerverzekering bijvoorbeeld zomertijdkorting? Hier bespaar je premie mee, maar let op, deze oldtimers mogen alleen de weg op tijdens de zomertijd. Deze zomertijd loopt van eind maart tot eind oktober en de wintertijd loopt van eind oktober tot eind maart (5 maanden). Heb je vragen over het verzekeren van een oldtimer? Bel 0513-646494 of  bereken de premie

Aan deze blog kunnen geen rechten ontleend worden.

Bron: Belastingdienst

25 reacties

  1. Tim Smaling op zegt:

    Wil een auto van 1-7-1986 invoeren, deze komt uit Duitsland.

    Kan ik gelijk gebruikmaken van de overgangsregeling als ik deze bijvoorbeeld in april invoer, inplaats van 2025 als je het moet aanvragen bij een geregistreede MRB “oldtimer” die hiervoor in aanmerking kom.

  2. Als een auto in 1987 gebouwd is, maar pas in 1988 op naam is gezet…
    De wagen kan dus wel reeds kwa leeftijd in aanmerking komen, maar niet vanwege een tenaamstelling die een aantal weken/maanden jonger is?

    Wat geldt hier nu kwa regelgeving?

  3. Eric Juffermans op zegt:

    Er zit een fout in uw publicatie
    De regel is: de auto moet van voor 1 januari 1988 zijn en jonger dan 40 jaar.
    Bovendien klopt het niet wat U schrijft dat als je een oldtimer koopt en aan bovenstaande regel voldoet maar deze in de normale MRB valt bij de oude eigenaar je tot het eind van het jaar in de normale MRB valt.
    De nieuwe eigenaar krijgt een voorstel van de belastingdienst of ze in de MRB wilt blijven of de overgangs regel wil hebben.

  4. Arash op zegt:

    Hi
    If I buy a 38 years old car can I drive it for my daily use if I pay a normal tax?
    After two years what happens? Can I still use it for daily use?
    If the previous owner has applied for oldtimerregeling, Can I cancel it because I don’t have a garage and I want to use it the entire year?

  5. P van den Berg op zegt:

    Ik heb een citroen id uit 1971 op benzine en lpg. Zonder wegenbelasting en geen apk keuringen meer. Maar hoe zit het met de keuring voor de verzekering?

  6. Joke op zegt:

    Wordt het geen tijd om oldtimers vanwege het milieu in het museum te zetten?
    Vrijstelling van belasting??? Verdubbelen lijkt me logischer.

    • Peter op zegt:

      Wat een achterlijk antwoord weer.
      Die oudere autos maken veel minder kilometers dan al die nieuwe bakken.
      En ze worden. Vaak veel beter onderhouden.

      U heeft zeker een elektrische auto.
      Waar heel wat natuur voor kapot word gemaakt,
      Een airco misschien met heel gezond gas ☺️

      Och het zal wel aan die oldtimers liggen dat de ijskappen smelten en de wegen kapot gaan.

    • Wim van Boekel op zegt:

      Wat een geneuzel.
      Met de meeste oldtimers wordt betrekkelijk weinig gereden.
      Verder oldtimer museums zijn er ook al genoeg.
      Van een groot deel van de oldtimers wordt de emissie/CO gemeten.
      Indien de emissie waardes de hoog zijn, wordt de auto niet goedgekeurd.

  7. Bernhard op zegt:

    Is het nu (2023) zo dat auto’s van voor 1988 en dan volgend jaar de auto’s van 1989? dus loopt het per jaar mee? die in de regeling vallen.

    • Nee, helaas, de regeling blijft voor auto’s van vóór 1988. Vanaf 2027 is er dus geen sprake meer van een overgangsregeling, dan zijn deze auto’s dus 40 jaar.

  8. Lidus op zegt:

    Is het zo dat een auto die ouder is dan 40 jaar maar een diesel motor heeft ook vrijgesteld is van wegenbelasting? En hoe zit het met milieu zones in de toekomst?
    En is er kans dat die regeling opeens gaat veranderen en er in de toekomst wel wegenbelasting voor betaald moet gaan worden.
    Ik overweeg om een diesel auto uit 1987 te kopen, zal de regeling in 2030 nog hetzelfde zijn?

    • Nu is het zo dat een oldtimer met een diesel, ouder dan 40 jaar is vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting, het gaat dan om voertuigen die privé worden gebruikt.

      Tja hoe dit in 2030 zal zijn is weet niemand. Hangt misschien wel af op wie we stemmen.
      Het zal sowieso anders worden, denk je niet? Voor diesels en misschien wel voor alle fossiele brandstoffen.

      We hopen dat oldtimerliefhebbers nog een hobby mogen hebben na 2030. (en dat wij nog oldtimers mogen verzekeren)

      Succes met beslissen over deze aankoop.

    • Jeroen op zegt:

      Hallo, heb een auto van augustus 1983 benzine op het oog, de huidige eigenaar heeft oltimer tarief betaald al.
      Gaat dit over naar nieuwe eigenaar? en moet ik anders vanwege augustus 40 jaar nog belasting betalen of niet meer?

  9. Ton op zegt:

    de regeling is nu dat elke auto van 40 jaar of ouder automatisch bericht krijgt (of al heeft) van belastingvrijstelling.
    Maar de overheid is altijd een onbetrouwbare organisatie (geweest) Want toen het teveel geld ging schelen werd in 2013 de 25 jaar regeling naar 40 jaar opgerekt. Er kwam een overgangsregeling voor auto’s tussen de 25 en 40 jaar maar alleen voor benzineauto’s. dus niet voor diesel of lpg. Er reden teveel oersterke diesels van Mercedes rond. Dus als die nog steeds rondrijden dan weet je maar nooit wat de overheid gaat doen

  10. Sam op zegt:

    Is het inderdaad zo dat een auto die ouder is dan 40 jaar maar een diesel motor heeft ook vrijgesteld is van wegenbelasting? En zo ja, is er kans dat die regeling opeens gaat veranderen en er in de toekomst wel wegenbelasting voor betaald moet gaan worden.
    Ik overweeg op het moment om een diesel auto uit 1976 te kopen, maar dat heeft alleen zin als deze ook daadwerkelijk wegenbelastingvrij is. Vandaar mijn vraag

    • Nee, helaas, dit heb ik gevonden op de website van de belastingdienst:

      Uw motorrijtuig komt niet in aanmerking voor de overgangsregeling voor oldtimers. Uw motorrijtuig komt in aanmerking voor de oldtimervrijstelling op het moment dat het 40 jaar oud is.

      De overgangsregeling is nu van toepassing van personenauto’s tussen 32 en 40 jaar oud. (bouwjaar na 1-1-1988)

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

de OldtimerVerzekering Oldtimerregeling