Vragen oldtimer verzekering

Heb jij een vraag voor ons? Dan horen we dat graag! Hieronder staan een aantal vragen én antwoorden.

 

Wat is de beste oldtimerverzekering voor mijn oldtimer?

Hiervoor is de oldtimer check, in een paar klikken weet je welke oldtimer verzekering het beste is voor je auto.

Wanneer is een auto een oldtimer?

Wanneer een auto een oldtimer is hangt af van de eisen van een verzekeraar. De meeste verzekeraars kunnen je auto alleen verzekeren als oldtimer als deze aan bepaalde eisen voldoet. Enkele eisen zijn dat je de auto in je vrije tijd gebruikt, dus niet voor zakelijke ritjes en dagelijkse boodschappen. Meer informatie over eisen waar een auto aan moet voldoen voor een voordelige klassiekerverzekering kun je hier vinden.

Kan ik de oldtimer verzekering annuleren?

Je hebt 14 dagen bedenktijd nadat je de polis hebt gekregen. Je kunt de verzekering binnen deze periode zonder reden annuleren. Na deze periode loopt de verzekering een jaar, na dat jaar kun je elk moment opzeggen en is de opzegtermijn 1 maand. Meer info over opzeggen.

Wat is de meldcode van een auto of oldtimer?

De meldcode van je oldtimer bestaat uit 4 cijfers en dat zijn de laatste 4 cijfers van het chassis- of identificatienummer van de oldtimer. Dit nummer vind je terug op de kentekenpapieren. Nadat de oldtimerverzekering is aangevraagd, wordt de meldcode en het kenteken doorgegeven aan het RDW. Met deze combinatie kunnen de instanties meteen checken of de verzekering is geregeld.

Wie is de oldtimer verzekeraar?

de OldtimerVerzekering is een label van Veenstra & de Jong Assurantiën. Op onze polis zie je dat de volmachtverstrekker ASR is. Voorheen was dit Europeesche Verzekeringen, Europeesche is overgenomen door ASR. Deze oldtimer verzekering is maatwerk, dit betekent dat je deze polis met deze voorwaarden niet rechtstreeks kan aanvragen bij ASR.

Wat is de dekking van de oldtimer verzekering?

Je hebt de keus voor WA dekking of WA + Casco dekking. Met WA-dekking ben je alléén verzekerd voor schade die anderen oplopen door een ongeluk dat door jou veroorzaakt is. Met een WA-dekking voldoe je aan de wettelijk verzekeringsplicht (WAM). De eigen auto is bij WA dekking niet verzekerd voor schade. Wil je de eigen schade wel vergoed krijgen? Kies dan voor de Casco dekking. De voorwaarden hiervoor zijn:
1. Er dient een taxatierapport opgemaakt te worden
2. De taxateur moet aangesloten zijn bij de FEHAC
3. Het taxatierapport dient op naam van de verzekeringnemer te staan
4. Het taxatierapport is niet ouder dan 6 maanden. 

Zijn er verschillen in oldtimerverzekeringen?

Er zijn zeker onderlinge verschillen in oldtimerverzekeringen, dit komt o.a. door eisen die de maatschappij stelt. Eisen zijn bijvoorbeeld: minimum leeftijd van de bestuurder, soms wil een verzekeraar ook de auto voor dagelijk gebruik persé verzekeren. Daarnaast zijn er verschillen in premie en dekking. De premie voor deze oldtimerverzekering is gemiddeld 15% lager dan de gemiddelde oldtimer verzekering. Er zijn daarnaast extra opties mogelijk, je kunt bij ons kiezen voor alleen WA dekking. Sommige verzekeraars willen alleen een oldtimer verzekeren mits deze uitgebreid Casco verzekerd wordt. Je mag tot maximaal 8000 kilometers rijden per jaar. Kies je voor maximaal 5000 kilometers per jaar dan is de premie lager.

Kan ik meteen dekking vragen voor de oldtimer?

Je kunt de oldtimerverzekering meteen aanvragen, in de meeste gevallen is er direct dekking. Er worden altijd een aantal zaken gecheckt. We gaan zorgvuldig om met je persoonlijke gegevens. Lees meer over privacy en stichting CIS. Één van de voorwaarden is dat de oldtimer vermeld moet staan in een catalogus. Deze catalogus “de onschatbare klassieker” is in de boekhandel verkrijgbaar. Je kunt ons ook bellen nadat de aanvraag is ingestuurd. We checken dan of de oldtimer in de catalogus staat en we informeren je snel over verzekeringsdekking. In 95% van de gevallen binnen 24 uur. De aanvraag van de verzekering ligt dan al bij de acceptant. Als de verzekering niet door kan gaan, word je altijd meteen ingelicht. Hou dus je mail in de gaten.

Welk alarmsysteem heb ik nodig voor de oldtimer?

Kijk voor uitleg over alarmsystemen op diefstalpreventie.

Bouw ik schadevrije jaren op bij de oldtimer verzekering?

Je bouwt geen schadevrije jaren op met de oldtimer verzekering, en je hebt ook geen schadevrije jaren nodig als je de oldtimer verzekering aanvraagt. Er wordt gerekend met een vaste premie, je hebt daarom ook niet te maken met premieverhoging na een schade. Heb je wel opgebouwde schadevrije jaren dan kun je deze gebruiken voor een andere autoverzekering.

Kan ik mijn youngtimer verzekeren voor zakelijk gebruik?

Wij kunnen een youngtimer niet zakelijk verzekeren. Het is niet mogelijk om de youngtimer op een bedrijfsnaam te verzekeren en daarnaast mag het gebruik alleen hobbymatig zijn.

Hoe kan ik de oldtimerverzekering stopzetten?

Bij verkoop van de oldtimer graag het vrijwaringsbewijs naar ons toesturen, via mail of een kopie sturen via de post. Je kunt de opzegging op deze website regelen. Wil je de oldtimerverzekering beëindigen omdat je wilt overstappen naar een andere maatschappij? Dan graag het opzegformulier invullen. Je heeft één maand opzegtermijn nadat de verzekering minstens één jaar heeft gelopen.

Hoe kan ik schade melden aan mijn oldtimer?

Kijk voor meer informatie over schade melden op onze informatiepagina schade : schade melden oldtimerverzekering

Moet ik wegenbelasting betalen voor een oldtimer?

Als een oldtimer 40 jaar wordt dan hoeft er in Nederland geen wegenbelasting meer betaald te worden. Voor de afschaffing van deze wegenbelasting hoef je geen vrijstelling aan te vragen, dit gaat automatisch. Alle oldtimers waarvan de eerste toelating minimaal 40 jaar is geleden, krijgen automatisch vrijstelling. Het gaat hierbij niet alleen om personenauto’s maar dit geldt ook  voor vrachtauto’s, autobussen, bestelauto’s en motoren. De vrijstelling is alleen voor particulieren. Gebruik je de auto zakelijk dan kunnen er andere regels gelden. Klik hier voor informatie over wegenbelasting.

Wat is het alarmnummer voor pech met de oldtimer?

Het telefoonnummer van de hulplijn / alarmcentrale is: + 31 (0) 20 6515 777. Deze hulplijn is 24 uur per dag bereikbaar.

Waar vind ik een goede taxateur voor oldtimers?

Met een taxatierapport wordt de waarde van je voertuig vastgelegd. In het rapport staan alle kenmerken van je voertuig, bijzonderheden en/of aanpassingen die zijn uitgevoerd. Maar het zegt ook zeker iets over de staat en marktwaarde van het voertuig en/of de gedane investeringen. Je wilt je auto alleen taxeren door een erkende taxateur. Meer informatie over taxeren, vind je hier. Deze taxateurs voldoen aan de eisen van de FEHAC: actuele lijst van erkende taxateurs

Hoe wijzig ik de oldtimer verzekering?

Graag het mutatieformulier invullen. Een mail is ook goed als je zowel je oude adres/auto en het nieuwe adres/auto even in de mail zet. Voor de auto hebben wij het nieuwe kenteken en de meldcode nodig, graag de ingangsdatum er bij zetten en de gewenste dekking. Je mag natuurlijk ook altijd bellen of het contactformulier invullen.

Voor welke periode geldt de zomertijdkorting?

De zomertijdkorting geldt vanaf het moment dat de klok vooruitgaat (zomertijd eind maart) tot het moment dat de klok achteruitgaat. (wintertijd eind oktober)

Is een taxatierapport bij een oldtimer verzekering verplicht?

Een taxatierapport bij een oldtimerverzekering is alleen verplicht bij een beperkt of volledig casco dekking. Een taxatierapport is in de meeste gevallen 3 jaar geldig.

Wat is een stallingsclausule of een nachtclausule?

Sommige verzekeraars hebben op de polis een zgn stallings- of nachtclausule geplaatst. In de meeste gevallen betekent dit dat de oldtimer tussen zonsondergang en zonsopkomst in een afgesloten ruimte gestald is. Een parkeergarage waar meerdere personen kunnen komen voldoet hier niet aan. Wil je geen stallingsclausule dan is het soms nodig om extra beveiliging aan te brengen op de oldtimer. We kunnen u hierin adviseren.

Hoe kan ik een klacht indienen?

Als je niet tevreden bent over de polis, premie of dienstverlening, kun je ons een mail sturen of het contactformulier invullen, geef daarbij aan dat het een klacht betreft. De medewerkers van Veenstra & de Jong Assurantiën doen hun uiterste best om je goed van dienst te zijn en het probleem op te lossen. Mochten wij je klacht niet goed afwikkelen dan kun je een klacht indienen bij KIFID, we zijn hierbij aangesloten. Dit is de klachtenorganisatie voor financiële instellingen.
 
Staat je vraag hier niet bij? Vul dan het contactformulier in of neem even telefonisch contact met ons op, we helpen graag!

de OldtimerVerzekering Vragen oldtimer verzekering