Vragen oldtimerverzekering

Hieronder zie je enige vragen die aan ons gesteld zijn. Heb jij een andere vraag? We horen graag van je.

Wat is de beste oldtimer verzekering voor mij?

Doe de oldtimer check, in een paar klikken weet je welke oldtimer verzekering het beste is voor je auto.

Hoe kan ik de oldtimerverzekering opzeggen of annuleren?

Je hebt 14 dagen bedenktijd nadat je de polis hebt gekregen. Je kunt de verzekering zonder reden annuleren. Loopt de oldtimerverzekering al wat langer, dan kan het zijn dat er een opzegtermijn van toepassing is.

Wat is de meldcode van een auto of oldtimer?

De meldcode van je oldtimer bestaat uit 4 cijfers en dat zijn de laatste 4 cijfers van het chassis- of identificatienummer van de oldtimer. Dit nummer vind je terug op de kentekenpapieren. Nadat de oldtimerverzekering is aangevraagd, wordt de meldcode en het kenteken doorgegeven aan het RDW. Met deze combinatie kunnen de instanties meteen checken of de verzekering is geregeld

Wie is de verzekeraar?

de Oldtimerverzekering is een volmacht polis. De volmachtverstrekker is ASR (voorheen Europeesche Verzekeringen). Deze speciale oldtimer verzekering kun je niet rechtstreeks onderbrengen bij ASR.

Wat is er verzekerd bij de oldtimerverzekering?

Je hebt de keus voor WA dekking of WA + Casco dekking. Met WA-dekking ben je alléén verzekerd voor schade die anderen oplopen door een ongeluk dat door jou veroorzaakt is. Met een WA-dekking voldoe je aan de wettelijk verzekeringsplicht (WAM). De eigen auto is bij WA dekking niet verzekerd voor schade. Wil je de eigen schade wel vergoed krijgen? Kies dan voor de Casco dekking. De voorwaarden hiervoor zijn:
1. Er dient een taxatierapport opgemaakt te worden
2. De taxateur moet aangesloten zijn bij de FEHAC
3. Het taxatierapport dient op naam van de verzekeringnemer te staan
4. Het taxatierapport is niet ouder dan 6 maanden. 

Zijn er verschillen in oldtimerverzekeringen?

Er zijn zeker onderlinge verschillen, dit komt o.a. door eisen die de maatschappij stelt, zoals minimum leeftijd bestuurder. Daarnaast zijn er verschillen in premie en dekking. De premie voor deze oldtimerverzekering is gemiddeld 15% lager dan de gemiddelde oldtimer verzekering. Er zijn daarnaast extra opties mogelijk, je kunt bij ons kiezen voor alleen WA dekking. Sommige verzekeraars willen persé dat de oldtimer uitgebreid Casco verzekerd wordt. Je mag tot maximaal 8000 kilometers rijden per jaar. Kies je voor maximaal 5000 kilometers per jaar dan is de premie lager.

Kan ik mijn oldtimer meteen verzekeren?

Je kunt de oldtimerverzekering meteen aanvragen, in de meeste gevallen is er gelijk dekking. Er worden altijd een aantal zaken gecheckt. We gaan zorgvuldig om met je persoonlijke gegevens. Lees meer over privacy en stichting CIS. Één van de voorwaarden is dat de oldtimer vermeld moet staan in een catalogus. Deze catalogus “de onschatbare klassieker” is in de boekhandel verkrijgbaar. Je kunt ons ook bellen nadat de aanvraag is ingestuurd. We checken dan of de oldtimer in de catalogus staat en we informeren je snel over verzekeringsdekking. We proberen altijd binnen 24 uur een dekkingsbevestiging te sturen. De aanvraag van de verzekering ligt dan al bij de acceptant. Als de verzekering niet door kan gaan door één of andere reden, word je altijd meteen ingelicht. Hou dus je mail in de gaten.

Welk alarmsysteem heb ik nodig?

Kijk voor uitleg op diefstalpreventie

Heb ik recht op schadevrije jaren bij de oldtimer verzekering?

Je bouwt geen schadevrije jaren op met de oldtimer verzekering, en je hebt ook geen schadevrije jaren nodig als je de oldtimer verzekering aanvraagt. Er wordt een vaste premie gehanteerd, je hebt dus ook niet te maken met premieverhoging na schade. Heb je wel opgebouwde schadevrije jaren dan kun je deze gebruiken voor een andere autoverzekering.

Kan ik mijn youngtimer verzekeren voor zakelijk gebruik?

Wij kunnen een youngtimer niet zakelijk verzekeren. Het is niet mogelijk om de youngtimer op een bedrijfsnaam te verzekeren en daarnaast mag het gebruik alleen hobbymatig zijn.

Hoe kan ik de oldtimerverzekering beëindigen?

Bij verkoop van de oldtimer graag het vrijwaringsbewijs naar ons toesturen, via mail of een kopie sturen via de post. Je kunt de opzegging ook online doen. Wil je de oldtimerverzekering beëindigen omdat je wilt overstappen naar een andere maatschappij? Dan graag het opzegformulier invullen. Je heeft één maand opzegtermijn nadat de verzekering minstens één jaar heeft gelopen.

Hoe kan ik schade melden aan mijn oldtimer?

Kijk op onze informatiepagina over schade : schade melden oldtimerverzekering

Moet ik wegenbelasting betalen bij een oldtimer?

Klik hier voor informatie over wegenbelasting.

Wat is het alarmnummer voor pech met de oldtimer?

Het telefoonnummer van de hulplijn / alarmcentrale is: + 31 (0) 20 6515 777. Deze hulplijn is 24 uur per dag bereikbaar.

Waar vind ik een goede taxateur voor mijn oldtimer?

Wij voldoen aan de eisen van de FEHAC: actuele lijst van erkende taxateurs

Hoe kan ik een wijziging doorgeven?

Graag het mutatieformulier invullen. Een mail is ook prima met zowel je oude adres/auto en het nieuwe adres/auto. Voor de auto dienen wij het nieuwe kenteken en de meldcode, de ingangsdatum en de dekking te weten. Je mag natuurlijk ook altijd bellen of het contactformulier in vullen.

Hoe kan ik een klacht indienen?

Als je niet tevreden bent over de polis, premie of dienstverlening, kun je ons een mail sturen of het contactformulier invullen, geef daarbij aan dat het een klacht betreft. Wij zullen onze uiterste best doen om je goed van dienst te zijn en het probleem op te lossen. Mochten wij je klacht niet goed afwikkelen dan kun je een klacht indienen bij KIFID, we zijn hierbij aangesloten. Dit is de klachtenorganisatie voor financiële instellingen.
 
Staat uw vraag hier niet bij? Vul dan het contactformulier in of neem even telefonisch contact met ons op, we helpen graag!