Meest gestelde vragen

 

Wat is nu de beste oldtimer verzekering?

De beste oldtimer verzekering zoeken is vaak een moment opname. Het is onze dagelijkse job om de voordeligste verzekering uit te kiezen. Om het jou gemakkelijk te maken hebben we de oldtimer check, laten maken. De beste oldtimer verzekering komt er uit rollen. Je kunt daarna de premie berekenen en de verzekering afsluiten. De tool is actueel, zo weet je dat je op elk moment de beste oldtimerverzekering hebt.

Wanneer is een auto een oldtimer?

Wanneer een auto een oldtimer is hangt af van het bouwjaar maar ook van de eisen van de verzekeraar. De meeste verzekeraars verzekeren je auto als oldtimer als deze aan bepaalde voorwaarden voldoet. Bijvoorbeeld dat je de auto in je vrije tijd gebruikt en dus niet voor zakelijke ritjes of dagelijkse boodschappen. Uitgebreide informatie over deze acceptatie eisen vind je hier.

Hoelang is de bedenktijd van de oldtimer verzekering?

Je hebt 14 dagen bedenktijd nadat je de polis hebt gekregen. Je kunt de verzekering binnen deze periode zonder reden annuleren. De verzekering heeft een standaard looptijd van een jaar, is het jaar voorbij dan kun je elk moment opzeggen en is de opzegtermijn 1 maand. Meer info over opzeggen.

Wat is de meldcode oldtimer?

De meldcode van je oldtimer bestaat uit 4 cijfers en dat zijn de laatste 4 cijfers van het chassis- of identificatienummer van de oldtimer. Dit nummer vind je terug op de kentekenpapieren. Nadat de oldtimerverzekering is aangevraagd, wordt de meldcode en het kenteken doorgegeven aan het RDW. Met deze combinatie kunnen instanties zoals politie meteen checken of de verzekering is geregeld.

Wie is de oldtimer verzekeraar?

de OldtimerVerzekering is een label van Veenstra & de Jong Assurantiën. Op onze polis zie je dat de volmachtverstrekker ASR is. Voorheen was dit Europeesche Verzekeringen, Europeesche is overgenomen door ASR. Dit is een maatwerk polis, dit betekent dat je deze polis met deze voorwaarden niet rechtstreeks kan aanvragen bij ASR.

Hoe is de dekking van de oldtimer verzekering?

Je hebt de keus voor WA dekking of WA + Casco dekking. Met WA-dekking ben je alléén verzekerd voor schade die anderen oplopen door een ongeluk dat door jou veroorzaakt is. Met een WA-dekking voldoe je aan de wettelijk verzekeringsplicht (WAM). De eigen auto is bij WA dekking niet verzekerd voor schade. Wil je de eigen schade wel vergoed krijgen? Kies dan voor de Casco dekking. De voorwaarden hiervoor zijn:
1. Er dient een taxatierapport opgemaakt te worden
2. De taxateur moet aangesloten zijn bij de FEHAC
3. Het taxatierapport dient op naam van de verzekeringnemer te staan
4. Het taxatierapport is niet ouder dan 6 maanden. 

Zijn er verschillen in oldtimerverzekeringen?

Er zijn onderlinge verschillen in prijs en acceptatie eisen. Niet elke verzekeraar verzekert een oldtimer. Verschillen in eisen bij het aanvragen van een oldtimerverzekering zijn: minimum leeftijd van de bestuurder, bouwjaar auto, brandstof van de auto en de maximale kilometers die mag rijden per jaar. De premie kan ook verschillen, onze premie oldtimer is gemiddeld 15% lager dan de gemiddelde oldtimer verzekering. Daarnaast ervaar je bij ons meer vrijheid. Bij ons kun je kiezen om de oldtimer alleen voor WA dekking te verzekeren en je bent niet verplicht om je dagelijkse auto bij ons te verzekeren. Je mag tot maximaal 8000 kilometers rijden per jaar. Kies je voor maximaal 5000 kilometers per jaar dan is de premie lager.

Kan ik meteen dekking vragen voor de oldtimer?

Je kunt de oldtimerverzekering meteen aanvragen, in de meeste gevallen is er direct dekking. We proberen de aanvraag altijd meteen in behandeling te nemen. Er worden een paar dingen gecheckt, zoals zijn de slotvragen goed ingevuld. We gaan zorgvuldig om met je persoonlijke gegevens. Lees meer over privacy en stichting CIS. Een voorwaarde is dat de oldtimer vermeld moet staan in de catalogus “onschatbare klassieker”, deze catalogus is in de boekhandel verkrijgbaar. Je kunt ons ook bellen nadat de aanvraag is ingestuurd. We informeren je snel via de mail of telefonisch over verzekeringsdekking. In 95% van de gevallen binnen 24 uur.

Welk alarmsysteem heb ik nodig voor de oldtimer?

Kijk voor uitleg over alarmsystemen op diefstalpreventie.

Bouw ik schadevrije jaren op bij de oldtimer verzekering?

Je bouwt geen schadevrije jaren op met de oldtimer verzekering, en je hebt ook geen schadevrije jaren nodig voor het aanvragen van de  oldtimer verzekering. De premie is een vast bedrag, je krijgt geen premieverhoging na een eventuele schade. Heb je schadevrije jaren beschikbaar, gebruik deze dan op een andere autoverzekering.

Kan ik mijn youngtimer verzekeren voor zakelijk gebruik?

Wij kunnen een youngtimer niet zakelijk verzekeren. Het is niet mogelijk om de youngtimer op een bedrijfsnaam te verzekeren en daarnaast mag het gebruik alleen hobbymatig zijn.

Hoe kan ik de oldtimerverzekering stopzetten?

Bij verkoop van de oldtimer graag het vrijwaringsbewijs naar ons toesturen, via mail of een kopie sturen via de post. Je kunt de opzegging op deze website regelen. Wil je de oldtimerverzekering beëindigen omdat je wilt overstappen naar een andere maatschappij? Dan graag het opzegformulier invullen. De opzegtermijn is één maand nadat de verzekering minstens één jaar heeft gelopen.

Hoe kan ik schade melden aan mijn oldtimer?

Kijk voor meer informatie over schade melden op onze informatiepagina schade : schade melden oldtimerverzekering

Moet ik wegenbelasting betalen voor een oldtimer?

Als een oldtimer 40 jaar wordt dan hoeft er in Nederland geen wegenbelasting meer betaald te worden. Voor de afschaffing van deze wegenbelasting hoef je geen vrijstelling aan te vragen, dit gaat automatisch. Alle oldtimers waarvan de eerste toelating minimaal 40 jaar is geleden, krijgen automatisch vrijstelling. Het gaat hierbij niet alleen om personenauto’s maar dit geldt ook  voor vrachtauto’s, autobussen, bestelauto’s en motoren. De vrijstelling is alleen voor particulieren. Gebruik je de auto zakelijk dan kunnen er andere regels gelden. Klik hier voor informatie over wegenbelasting.

Wat is het alarmnummer voor pech met de oldtimer?

Het telefoonnummer van de hulplijn / alarmcentrale is: + 31 (0) 20 6515 777. Deze hulplijn is 24 uur per dag bereikbaar.

Waar vind ik een goede oldtimer taxateur?

Met een taxatierapport wordt de waarde van je voertuig vastgelegd. In het rapport staan alle kenmerken van je voertuig, bijzonderheden en/of aanpassingen die zijn uitgevoerd. Maar het zegt ook zeker iets over de staat en marktwaarde van het voertuig en/of de gedane investeringen. Je wilt je auto alleen taxeren door een erkende taxateur. Meer informatie over taxeren, vind je hier. Deze taxateurs voldoen aan de eisen van de FEHAC: actuele lijst van erkende taxateurs

Hoe wijzig ik de oldtimer verzekering?

Graag het mutatieformulier invullen. Een mail is ook goed als je zowel je oude adres/auto en het nieuwe adres/auto even in de mail zet. Voor de auto hebben wij het nieuwe kenteken en de meldcode nodig, graag de ingangsdatum er bij zetten en de gewenste dekking. Je mag natuurlijk ook altijd bellen of het contactformulier invullen.

Voor welke periode geldt de zomertijdkorting?

De zomertijdkorting geldt vanaf het moment dat de klok vooruitgaat (zomertijd eind maart) tot het moment dat de klok achteruitgaat. (wintertijd eind oktober)

Is een taxatierapport bij een oldtimer verzekering verplicht?

Een taxatierapport bij een oldtimerverzekering is alleen verplicht bij een beperkt of volledig casco dekking. Een taxatierapport is in de meeste gevallen 3 jaar geldig.

Wat is een stallingsclausule of een nachtclausule?

Sommige verzekeraars hebben op de polis een zgn stallings- of nachtclausule geplaatst. In de meeste gevallen betekent dit dat de oldtimer tussen zonsondergang en zonsopkomst in een afgesloten ruimte gestald is. Een parkeergarage waar meerdere personen kunnen komen voldoet hier niet aan. Wil je geen stallingsclausule dan is het soms nodig om extra beveiliging aan te brengen op de oldtimer. We kunnen u hierin adviseren.

Hoe kan ik een klacht indienen?

Als je niet tevreden bent over de polis, premie of dienstverlening, kun je ons een mail sturen of contact met ons opnemen, geef daarbij aan dat het een klacht betreft. De medewerkers van Veenstra & de Jong Assurantiën doen hun uiterste best om je goed van dienst te zijn en het probleem op te lossen. Mochten wij je klacht niet goed afwikkelen dan kun je een klacht indienen bij KIFID, we zijn hierbij aangesloten. Dit is de klachtenorganisatie voor financiële instellingen.
 
Staat je vraag hier niet bij? Vul dan het contactformulier in of neem even telefonisch contact met ons op, we helpen graag!

de OldtimerVerzekering Meest gestelde vragen